Hoe zorg je dat online bijdraagt aan de resultaten?
Een goede online marketing strategie is tegenwoordig onmisbaar maar hoe zorg je dat dit ook bijdraagt aan je resultaat?
Het onder de aandacht brengen van jouw diensten en jouw producten doe je het meest succesvol door al je (online) uitingen op elkaar af te stemmen. Alleen een goede social media campagne gaat je niet brengen waar je op hoopt, alleen hoog inzetten op AdWords en displaycampagnes net zo min en een goed doordachte website waar niemand komt ook niet. Het gaat om de mix van alle online kanalen.
Waar de focus ligt in deze mix, wordt bepaald door jouw bedrijf. Ieder bedrijf is anders, en de juiste mix vinden zodat je je klanten bereikt en bijdraagt aan je resultaat is precies waar ik goed in ben. Samen met jou bepalen we de ideale online marketing mix voor jouw bedrijf.
Hoe ik dat doe? Het begint met een analyse van je online activiteiten, zodat je inzicht krijgt in de customer journey, gevolgd door een online marketing plan. Van daaruit gaan we verder met usability van je website, de kanalen en campagnes die passen bij jouw budget en doelstellingen. Nieuwsgierig geworden?
Zie mij als jouw flexibele marketing collega. Ik help je bij je online strategie, ik optimaliseer je (bestaande) website en ga vervolgens er voor zorgen dat er meer bezoekers, afspraken, leads en/of verkopen worden gerealiseerd via je website en online kanalen. Heb je interesse? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking.
Online strategie een houvast
Bij het bepalen van een (online) marketingstrategie zijn staan er bijna altijd 2 aspecten centraal: verhogen van omzet/winst en het verlagen van kosten.
Vaak hoor je “Ik wil bij de eerste 3 staan in Google” of “Ik wil zo veel mogelijk omzet genereren tegen tegen zo laag mogelijke kosten”. Dit zijn geen echte doelstellingen, maar dan heb je het meer over ambities (en vaak zijn die een beetje té ambitieus). Het is belangrijk om eerst te bepalen wat je als bedrijf wil bereiken met je online activiteiten, in termen van nieuwe klanten, omzet, winst, kosten besparing, enz. Pas daarna kijk je naar de beschikbare mogelijkheden, eigenschappen en technische invulling. Hoe concreter deze doelstellingen worden geformuleerd hoe gerichter keuzes gemaakt kunnen worden. Een heldere online strategie, vertaald naar doelstellingen en succesfactoren helpt bij het maken van de beste keuze op zowel korte als lange termijn. Het maakt de online marketingactiviteiten transparant, meetbaar en sneller resultaat gericht.
Daarom ga ik altijd eerst met de opdrachtgever aan tafel om helderheid te krijgen over de doelstellingen. Ik verdiep me in de ontwikkelingen van de markt waarin je opereert en de positie die je daar wil bereiken. Vervolgens stellen we samen de doelstellingen van de website en online kanalen vast. Deze plot ik vervolgens via het z.g. See Think Do Care model op de customer journey.
Pas daarna kunnen we gerichter bepalen hoe en welke online kanalen het beste aansluiten bij het bereiken van de doelen. Natuurlijk houd ik daarbij rekening met het benodigde / beschikbare budget.
Ik help je mee om de grote lijnen uit te zetten en geef aan waar je het beste mee kan beginnen. Daarbij maken we slim gebruik van een combinatie van website optimalisatie, contentmarketing, social media marketing en zoekmachine optimalisatie. Het wordt altijd maatwerk, want iedere ondernemer is uniek, heeft zijn eigen marktgebied en eigen concurrentie.
Stap voor stap naar online succes
Als je wil weten of je online marketing succesvol is dan is jouw website dé graadmeter van al je online activiteiten.
We beginnen met een 0-meting: hoeveel bezoekers heb je nu op je website en via welke kanalen komen ze binnen (google, social media, via andere websites). Wat bekijken de mensen op jouw website? Waar haken ze af? We meten het effect van jouw online inspanning met behulp van webstatistieken (Google Analytics). Hoe verhouden deze resultaten zich t.o.v. je doelstellingen? We bespreken samen de verbeterpunten en vertalen dit naar een plan van aanpak. Het is een kwestie van meten, weten en verbeteren.
Ik help je om mee te brainstormen en plannen te bedenken om jouw ideeën te verwezenlijken. Met mijn jarenlange ervaring als online marketeer en e-commerce specialist weet ik inmiddels wat wel en niet goed werkt op internet. Ik help je bij de uitvoering van jouw online plannen. Ik motiveer je, blijf doorvragen en leg je alles in begrijpelijke taal uit. Het moet bij jou passen. Ik ben je vraagbaak, sparringpartner en samen zorgen we ervoor dat je online inspanningen bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen en resultaat.